noiembrie 13, 2021

GRA – GREEN REGIONAL AIRCRAFT ITD

Aeronave de Transport Regional Ecologice - Demonstrator Tehnologic Integrat.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați pagina oficială a proiectului website

Titlul proiectului: GRA – GREEN REGIONAL AIRCRAFT ITD (Aeronave de Transport Regional Ecologice – Demonstrator Tehnologic Integrat)
Program Intreprindere comuna Clean Sky: Ctr. JTI-01/2010

Acronimul proiectului: GRA

Durata proiectului (luni): 103

Data de începere a proiectului (luna/an): 1 Iunie 2008

Data de finalizare a proiectului (luna/an): 31 december 2017

Prezentare proiect


GRA – GREEN REGIONAL AIRCRAFT ITD

“Proiectul” Regional Aircraft, in fapt un demostrator tehnologic numit ca atare – ITD-face parte programul mai larg – “Sky” reprezinta expresia interesului si utilitatii privitor la dezvoltarea conceptului coerent pentru o aeronava care sa indeplineasca optimal cerintele impuse de sustinerea unui mediu ambiant cit mai aproape de idealul ecologic. de cercetare, avand o durata planificata de sapte ani, va combina capacitati publice si private in scopul dezvoltarii si introducerii unor tehnologii avansate pentru urmatoarea generatie de aeronave. Unul din scopurile acestor tehnologii este reducerea emisiilor poluante, a zgomotului generat de traficul aerian si de a reduce consumul de combustibil al aeronavelor care opereaza pe distante medii intr-o arie geografica regionala.

Chiar daca in momentul de fata traficul aerian este o sursa relativ mica de gaze cu efect de sera, proportia acestuia va creste ca urmare a previziunilor de crestere a volumului traficului aerian in viitorul apropiat. Deoarece una din directiile in care previziunile de dezvoltare accelerata este cea a transportului regional, in care opiniile populatiei sunt puternic resimtite, protejarea mediului cere actiuni imediate in vederea dezvoltarii unor mijloace de transport aerian “curate”.

Initiativa GRA din “Clean Sky” se bazeaza pe o structura de colaborare intre mediul public si cel privat, reprezentat de actori principali ai industrei aeronautice Europene. De asemenea initiativa “Clean Sky” presupune o colaborare stransa cu Comisia Europeana pe toata durata desfasurarii sale, avind la bazaprevedri legate de:

– Asigurarea transparentei necesare utilizarii fondurilor publice;
– Flexibilitate si eficienta pentru a asigura indeplinirea obiectivelor;
– Putere de influenta a statelor nationale, prin crearea unor noi organisme;
– Alegerea unui director executiv independent ca reprezentant legal al “Clean Sky”;

Pozitionarea proiectului GRA in contextul stabilit pentru intregul JTI este ca in figura de mai jos.

O contributie semnificativa in realizarea obiectivelor generale ale “Clean Sky” vine din partea Traficului Aerian Regional. In prezent, 45% din totalitatea curselor aeriene la nivel mondial sunt de tip regional, ponderea lor fiind asteptata sa creasca pana la nivelul de 50% in anul 2020.

Din punct de vedere general, zborurile regionale au o contributie semnificativa la poluarea atmosferei, prin emisia de CO2 si NOx, atat in zonele din vecinatatea aeroporturilor, cat si pe diverse portiuni ale profilului zborului. Un obiectiv major care trebuie atins pentru dezvoltarea unor aeronave “curate” din punct de vedere al mediului este reducerea greutatii aeronavei complet descarcate, acest fapt ducand la o diminuare semnificativa a consumului de carburant. In plus, numarul mare de decolari si aterizari pe care o astfel de aeronava regionala le realizeaza pe parcursul unei zile, de obicei in jur de 6…8, face necesara introducerea unor tehnologii de reducere a nivelului zgomotului generat, in special in zonele din vecinatatea aeroporturilor.

Dezvoltarea unor aeronave regionale “curate”, sau GRA (Green Regional Aircraft) este structurata dupa cum urmeaza:

  • Dezvoltarea sustinuta a tehnologiilor promitatoare (reducerea greutatii si adoptarea unor configuratii de reducere a zgomotului), si care se potrivesc cel mai bine aeronavelor regionale folosite in diverse parti ale Europei
  • Integrarea acestor solutii tehnice impreuna cu solutii furnizate de alte domenii ale ITD-urilor, utilizand o abordare multidisciplinara;

Drept exemplu, urmatoarea schema demonstreaza beneficiile aduse protectiei mediului inconjurator de implementarea tehnologiilor care reprezinta obiectivele GRA, atunci cand aceste tehnologii vor fi implementate pe un avion nou dezvoltat.

Vor fi produse urmatoarele tehnologii cu implementare efectiva asupra avioanelor de transport regionale:

  • Configuratii de reducere a emisiei de zgomot, constand in solutii inovatoare pentru dispozitivele de marire a sustentatiei si pentru instalatia trenului de aterizare, rezultand astfel o diminuare a zgomotului aerodinamic, permitand in acelasi timp desfasurarea celorlalte activitati la un nivel maxim de eficienta;
  • Configuratii cu greutate redusa, realizate din strucuri compozite care sa permita preluarea acelorasi sarcini ale diferitelor elemente strucurale, dar la o greutate semificativ mai redusa, comparativ cu tehnologiile actuale;
  • Arhitectura complet electronica a sistemelor de bord care va fi dezvoltata in cadrul altor ITD-uri;
  • Arhitectura si functii avansate ale avionicii pentru navigatie si management al zborului, dezvoltate in cadrul altor ITD-uri;
  • Noua configuratie generala a aeronavei, utilizand toate tehnologiile mentionate anterior, precum si solutiile avansate petru sistemul de propulsie dezvoltate in cadrul ITD-ului SAGE;


Viitoarele tehnologii vor fi testate prin intermediul unor unor teste eficiente din punct de vedere al costurilor, atat la sol cat si prin teste de zbor. Au fost luate in considerare teste structurale la sol, teste aerodinamice si aeroacustice in suflerii, precum si utilizarea simulatoarelor de zbor. Este estimat ca aeronava regionala utilizata pentru demonstrarea tehnologiilor GRA va fi pregatita in decurs de 2-3 ani de la demararea proiectului “Clean Sky”.

Rolul Consortiului din Romania in realizarea proiectului:

In cadrul proiectului GRA, INCAS si partenerii sai va urmari dezvoltarea si realizarea la termen a obiectivelor identificate in documentatia proiectului dupa cum urmeaza:

  • Configuratie de aeronava cu productie minima de zgomot folosind solutii inovatoare pentru componentele de sustentatie ale aripii si pentru instalarea trenului de aterizare, permitand generarea unui nivel de zgomot scazut fara a afecta functiile de baza ale acestora.
  • Configuratie de aeronava cu greutate redusa prin introducerea solutiilor avansate in structurile compozite in care prin introducerea senzorilor si a materialelor si arhitecturilor inovative se obtine capacitatea de incarcare si functiile diferitelor componente la o greutate mai mica decat cea obtinuta utilizand tehnologiile actuale.
  • Arhitectura electrica complet integrata pe sistem care utilizeaza cel mai eficient echipamentele tehnologice avansate dezvoltate in cadrul ITD-urilor din proiectul Clean Sky.
  • Arhitectura si functiile avansate pentru avionica utilizand solutiile tehnologice dezvoltate in celelalte ITD in proiecul Clean Sky pentru functii avansate de management si asistare a zborului


Configuratia ultima a aeronavei folosind solutiile tehnologice mentionate la punctele anterioare impreuna cu solutiile avansate de propulsie dezvoltate in cadrul ITD-ului SAGE.

Parteneri

The Clean Sky Joint Undertaking (the”JU”), represented by the Interim Executive Director, Liam Breslin, or his duly authorised representative,

of the one part,

and Alenia Aeronautica S.p.A. (national registration number: 643596 established in Viale dell’ Aeronautica s.n.c. 80038 Pomigliano d’Arco (NA) Italy, represented by Mr. Nazario Cauceglia, CTOA, or his authorised representative, the beneficiary acting as coordinator of the consortium (the “coordinator”), (“beneficiary no. 1”),

of the other part

Alenia Aermacchi S.p.A., (national registration number: 245850/CF04443740156), Varese, Italy (“beneficiary no. 2”),

Alenia S.I.A. S.p.A., (national registration number: 425902/CF00526760012), Torino, Italy (“beneficiary no. 3”),

Alenia Improvement S.p.A., (national registration number: 05583771216), Pomigliano d’Arco, Italy (“beneficiary no. 4”),

EADS – Construcciones Aeronauticas S.A. (CASA) Sociedad Unipersonal, (national registration number: M10082), Madrid, Spain (“beneficiary no. 5”),

Fraunhofer Gesellschaft zur Förderung der angewandten Forschung e.V., (national registration number: VR4461), München, Germany (“beneficiary no. 6”),

Liebherr-Aerospace Toulouse S.A.S., (national registration number: 552016834), Toulouse, France (“beneficiary no. 7”),

Rolls-Royce plc, (national registration number: HRA2731P), London, United Kingdom, (“beneficiary no. 8”),

Rolls-Royce Deutschland Ltd & Co KG, (national registration number: HRA2731P), Blankenfelde-Mahlow, Germany, (“beneficiary no. 9”),

Safran, (national registration number: B562082909), Paris, France (“beneficiary no. 10”),

Hispano-Suiza, (national registration number: 692015217), Colombes, France (“beneficiary no. 11”)

Messier-Dowty S.A., (national registration number: 552118846), Velizy, France, (“beneficiary no. 12”)

Snecma, (national registration number: 414815217), Paris, France (“beneficiary no. 13”),

Thales Avionics S.A., (national registration number: 612039495), Neuilly-sur-Seine, France (“beneficiary no. 14”),

Avionics Electrical Systems S.A., (national registration number: 52114175), Chatou, France (“beneficiary no. 15”),

Aero Industries S.p.A., (national registration number: REA 903062)member of the Air Green cluster, Rome, Italy (“beneficiary no. 16”)

Sviluppo Materiali S.p.A. (CSM), member of the Air Green cluster,Rome, Italy (“beneficiary no. 17”),

Tecnologico sull’Ingegneria dei Materiali Polimerici e Compositi e Strutture S.c.a.r.l. (IMAST), (national registration number: 708331), member of the Air Green cluster, Napoli, Italy (“beneficiary no. 18”)

Fox Bit S.r.l., (national registration number: 04737870636), member of the Air Green cluster, Napoli, Italy (“beneficiary no. 19”)

Politecnico di Torino, (national registration number: DR 537-5/7/2001), member of the Air Green cluster, Torino, Italy (“beneficiary no. 20”),

SICAMB S.p.A., (national registration number: 02073250595), member of the Air Green cluster, Borgo Carso (Latina), Italy (“beneficiary no. 21”),

Universita degli Studi di Bologna – Alma Mater Studiorum, (national registration number: 80007010376), member of the Air Green cluster, Bologna, Italy (“beneficiary no. 22”),

Universita degli Studi di Napoli “Federico II, (national registration number: 017903H4), member of the Air Green cluster, Napoli, Italy (“beneficiary no. 23”),

Universita degli Studi di Pisa, (national registration number: 80003670504), member of the Air Green cluster, Pisa, Italy (“beneficiary no. 24”)

Avions de Transport Régional (GIE – Groupement d’intéret Economique), (national registration number: 323932236), Blagnac, France (“beneficiary no. 25”),

Centro Italiano Ricerche Aerospaziali (CIRA) S.c.p.A., (national registration number: 128446/CF04532710631), member of the Cira Plus cluster, Capua Caserta, Italy (“beneficiary no. 26”),

Aerosoft S.p.A., (national registration number: 06517900632), member of the Cira Plus cluster, Napoli, Italy (“beneficiary no. 27”),

DEMA S.p.A., (national registration number: 5150782), member of the Cira Plus cluster, Pozzuoli, Italy (“beneficiary no. 28”),

Institutul National de Cercetari Aerospatiale “Elie Carafoli” – INCAS, (national registration number: J40649215071991), member of the Cira Plus cluster, Bucharest, Romania, represented by Dr. Catalin Nae, General Manager (“beneficiary no. 29”),

ELSIS U.A.B., (national registration number: 120290722), member of the Cira Plus cluster, Vilnius, Lithuania (“beneficiary no. 30”)

ELSIS U.A.B., (national registration number: 120290722), member of the Cira Plus cluster, Vilnius, Lithuania (“beneficiary no. 30”),

Hellenic Aerospace Industry S.A., (national registration number: 74249), Athens, Greece (“beneficiary no. 31”),

ONERA – Office National d’Etudes et de Recherhes Aérospatiales, (national registration number: 775722879), Chátillon, France (“beneficiary no. 32”).

The Clean Sky Joint Undertaking (the”JU”), represented by the Interim Executive Director, Liam Breslin, or his duly authorised representative,

of the one part,

and Alenia Aeronautica S.p.A. (national registration number: 643596 established in Viale dell’ Aeronautica s.n.c. 80038 Pomigliano d’Arco (NA) Italy, represented by Mr. Nazario Cauceglia, CTOA, or his authorised representative, the beneficiary acting as coordinator of the consortium (the “coordinator”), (“beneficiary no. 1”),

Informații suplimentare se pot obține la sediul I.N.C.A.S. Bucureşti
Alenia Aeronautica S.p.A.

Interim Executive Director, Liam Breslin

Coodonator România - INCAS

dr. Cătălin Nae

Email:incas@incas.ro Telefon:+40 21 434 01 83 Fax:+40 21 434 01 82
Acces versiunea veche site