iunie 29, 2021

INCAS și ROMAERO au marcat finalizarea fabricației structurii ansamblu fuselaj pentru Demonstratorul European RACER

Luni, 15 martie 2021, a avut loc evenimentul care a marcat finalizarea fabricației Demonstratorului European RACER (structură ansamblu fuselaj) realizat în România, de către Consorțiul RoRCraft, în cadrul proiectului Clean Sky 2 – RACER - Fast RotorCraft IADP.

Racer Romaero

Vehiculul RACER este o aeronavă de tip „compound”, a cărei proiectare integrală a fuselajului, analiză de rezistență și în regim dinamic, precum și realizarea programului de testare în vederea omologării și acceptabilității la zbor în anul 2022 sunt realizate de Consortiul RoRCraft, format din INCAS – Institutul Național de Cercetare Aerospațială „Elie Carafoli” și ROMAERO S.A. La nivel tehnologic industrial, pentru RACER s-au realizat, în premieră în România, primele structuri hibride portante de elicopter, precum și implementarea tehnologiilor de fabricație și montaj necesare la ROMAERO S.A.

La eveniment au luat parte, alături de cele două entități naționale partenere ale proiectului, INCAS și ROMAERO, membri ai Guvernului României, reprezentanți din partea EU – JU Clean Sky2, coordonatorul Airbus Helicopters, membri ai autorității contractante din partea Comisiei Europene, precum și principalii stakeholderi și mass-media.

Evenimentul s-a desfășurat la sediul ROMAERO SA, într-un format inovator, hibrid, care a inclus atât prezența partenerilor care au contribuit la realizarea RACER cât și intervenții video online ale unor colaboratori europeni. Printre invitati, menționăm pe Dl. Claudiu Năsui, Ministrul Economiei, Antreprenioratului și Turismului, Dl. Ciprian Teleman, Ministrul Cercetării, Inovării si Digitalizării, Dl. Daniel Popescu, director general ROMAERO, Dr. Ing. Cătălin Nae, președinte si director general INCAS, Axel Krein, Executive Director – Clean Sky Joint Undertaking, Cristinel Pătrașcu, șeful Centrului de Cercetare-Dezvoltare din ROMAERO, Antonello Marino – Fast RotorCraft Project Officer, Peter Ristok- Airbus Helicopters, Future Projects Engineering ETR – Research and Innovation (TBC), Julien Guitton -Airbus Helicopters, R&T Program Manager.

Proiectul RACER este cu atât mai elocvent cu cât reprezintă o sinergie între două structuri complementare, consacrate în domeniul de activitate, respectiv INCAS – prin cele peste șapte decenii de cercetare-dezvoltare în domeniul aerospațial și ROMAERO S.A., partener industrial tradițional al institutului, cu o istorie de peste 100 de ani.

Fuselajul Elicopterul RACER

Cu ocazia acestui eveniment, Ministrul Cercetării a ținut să sublinieze încă o dată importanța colaborării între cele două domenii, cel teoretic și cel al realizărilor industriale concrete. “Cercetarea nu trebuie să rămână în teze de doctorat, ea trebuie convertită în valoare economică si implicit trebuie promovată în constiința publică. Este ineficient să avem rezultate remarcabile care rămân doar în literatura de specialitate, dacă cei de la care așteptăm finanțare, respectiv contribuabilii, nu cunosc aceste rezultate. Îmi asum această datorie, în cadrul ministerului pe care îl coordonez, de a face publice reușitele cu care în acest moment ne mândrim. Avem nevoie de materia cenusie a acestei țări, pe care trebuie să o punem în valoare și să o respectăm. Vă mulțumesc pentru invitație și îmi doresc să fim martori cât mai des ai exemplelor de conversie economică a rezultatelor cercetării”, a declarat ministrul Teleman.

Dr. Ing. Cătălin Nae a precizat că acest moment este de o importanță istorică atât pentru membrii consorțiului cât și pentru capabilitățile României în domeniu, întrucât prin proiectul RACER s-a realizat prima livrare de flyable hardware: “Pentru ROMAERO este un moment de deosebit succes, prin livrarea către partenerul industrial integrator, urmează permit to fly, o altă piatră de hotar și foarte curând o să facem teste. Este o șansă unică pe care o avem în acest moment și vom căuta noi parteneri, noi oportunități și finanțare. Am reușit să identificăm resurse naționale sub forma unui consorțiu care a dus la bun sfârșit aceste activități pe care le vedeți astăzi, de dimensiune europeană și suntem capabili să continuăm dezvoltarea pentru noile programe.”

Joint Undertaking -JU Clean Sky2 este cel mai important parteneriat public-privat în cadrul H2020, destinat dezvoltărilor tehnologice din sectorul aerospațial, cu un buget total de peste 4 miliarde de euro. România este Core-Partner în cadrul Clean Sky2, prin Consorțiul RoRCraft și are poziția de membru în viitorul Parteneriat Clean Aviation, care va continua Clean Sky2 în cadrul programului-cadru Orizont Europa, începând cu 2021.

Împreună cu principalul partener din Clean Sky, Airbus Helicopters DE, s-a finalizat o etapă deosebit de importantă în cadrul acestei demonstrații tehnologice de maximă complexitate. Festivitatea a marcat finalizarea fabricației și pregătirea pentru livrare a fuselajului central al demonstratorului RACER (Rapid And Cost – Effective Rotorcraft), proiectul fanion al inițiativei tehnologice Clean Sky 2, dezvoltat sub coordonarea Airbus Helicopters în cadrul Clean Sky2, ca o aeronavă de nouă generație pentru misiuni de salvare și intervenție rapidă, într-o configurație revoluționară.

Dl. Claudiu Năsui, Ministrul Economiei, Antreprenioratului și Turismului a declarat: “Astăzi asistăm cu mare bucurie la finalizarea fabricației si pregătirea pentru livrare a fuselajului central al prototipului RACER. Este un lucru extraordinar că un astfel de prototip și o astfel de componentă se poate realiza în România. Nu este meritul meu, sau în general meritul clasei politice, ci este meritul oamenilor extraordinari care au muncit în echipa ROMAERO, în echipa INCAS și al tuturor inginerilor, cercetătorilor și tehnicienilor care au făcut posibil acest lucru astăzi. Asta arată că există cooperare industrială între noi, AIRBUS și restul țărilor din Uniunea Europeana. Trebuie să devenim o economie cu valoare adaugată mare și, iată, am demonstrat că putem realiza un astfel de demers, prin dezvoltarea de noi capacități ale României. Sper să am oportunitatea să particip la cât mai multe astfel de premiere.”

În particular, menționăm ca Proiectul RotorCraft-Fuselage Manufacturing for RACER (LifeRCraft) demonstrator condus de RoRCraft este în desfășurare începând cu 1 iulie 2015. Valoarea bugetului alocat de Comisia Europeană prin Autoritatea Contractantă Clean Sky 2 pentru consorțiul român pentru perioada 2015-2021 a fost de aproximativ 18,5 milioane de euro.

Simultan cu activitățile din RACER, RoRCraft a inițiat CompAct- proiect cofinanțat în cadrul „Programului Operațional Competitivitate 2014 -2020, Acțiunea 1.1.3 – Crearea de Sinergii cu acţiunile de CDI ale Programului cadru ORIZONT 2020 al Uniunii Europene şi alte programe CDI internaţionale, lansat în 2016 de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene și de către Ministerul Cercetării și Inovării.

Acest apel susține sinergiile cu Programul Orizont 2020 și se referă în mod specific la activități complementare Clean Sky 2 în contextul Memorandumului de înțelegere semnat între Autoritatea contractantă Clean Sky 2 și Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică și Inovare din România -ANCSI (în prezent, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării).

RoRCraft reprezintă totodată și un element de sinergie cu PNCDI-3 –subprogramul 3.6 Premierea Participării la Orizont 2020- proiect suport finanțat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), care a permis Consorțiului RoRCraft aprofundarea cercetării și pregătirea tinerilor cercetători în domeniul proiectării, calculului şi testării componentelor din materiale compozite. Scopul este creșterea eficienței rezultatelor proiectului european şi a competitivităţii INCAS în vederea aplicării cunoştinţelor dobândite, în noi proiecte, în cadrul Programului H2020 și în viitor.

Acces versiunea veche site